Zaterdag 5 juni 2021

5 juni 2021 - Erica, Nederland

Aangezien het vanmiddag waarschijnlijk gaat regenen, beginnen we onze fietstocht al om half elf. We rijden naar het oosten en komen terecht in Nieuw-Schoonebeek. Daar staat bij de kerk een turfbrander.

210605 veenbrander

Om het hoogveen geschikt te maken als landbouwgrond, moest het eerst drooggelegd worden en de heidelaag verkoold. Je kunt je voorstellen, dat het nog wel eens uit de hand liep. Het was heel zwaar werk voor de turfbrander, waarbij hij veel rook inademde. Hij moest na afloop van het branden ook nog eens de grond mengen, om de afgebrande laag als mest te kunnen gebruiken. We rijden verder naar de Oosteindse Landen, waar een groot stiltegebied gecreëerd is op de voormalige turfstekerij.

210605 Oosteindse Landen

Het is een natuurproject samen met Duitsland georganiseerd en de landsgrens loopt hier echt in een kaarsrechte lijn langs het pad.

210605 veenpluis

Onderweg zien we veenpluis, maar na de regen van vannacht zijn het meer natte wattenbollen.

210605 kikker

Vlak bij een gebouw van Staatsbosbeheer zien we een heel stel brulkikkers in het water tussen het riet. Hier vlakbij is een theeschenkerij d’Oale Pastorie. Hier drinken we een lekkere kop koffie met streekgebak, echt lekker. We zijn nu bij het dorp Zwartemeer.

210605 schuilhut 210605 vanaf uitkijkpunt

Waar vroeger pastorieboerderijen stonden, hebben ze nu schuilhutten gebouwd. Midden op die schuilhutten zijn uitkijkposten gemaakt, waarbij je over land en water kunt kijken. Als we verder rijden, komen we in Klazienaveen met een behoorlijk groot winkelcentrum. Daar halen we meteen boodschappen voor de komende dagen. Na ongeveer 7 km zijn we terug bij de camper. We hebben het al die 41 km gelukkig drooggehouden.