Maandag 9 mei 2022

9 mei 2022 - Chalezeule, Frankrijk

We verhuizen vandaag naar Besançon. Daar geen van de beide CP’s in Besançon ons aanstaan, gaan we we naar de camping van Chalezeule, een dorpje zo’n 7,5 km (fietsafstand) van het centrum van Besançon. Het begint al goed. De receptie is hier voor de middagpauze zelfs tot drie uur gesloten. En bovendien werkt hun pin-apparaat niet, zodat er contant betaald moet worden. Het meisje dat de gegevens zo van de kaart kan overnemen, ziet kans om in elke regel minimaal één fout te maken en we zijn plotseling Ieren geworden. Kennelijk is zij dom geboren en dom gebleven. Na ons geïnstalleerd te hebben, fietsen we over een mooi fietspad tussen de weilanden van het dal door naar het centrum van Besançon op zoek naar de VVV. Het blijft zoeken, want we worden van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk rijden we dan maar de berg af naar het centrum, waar de VVV bij het stadhuis in blijkt te zitten. We vinden dat we wel een ijsje verdiend hebben. De dame bij de VVV heeft Ellen ook verteld en op de kaart aangeduid, hoe we de stad weer uit kunnen komen. Ze heeft alleen geen rekening gehouden met eenrichtingswegen, waardoor we zelf maar weer uitpuzzelen hoe het dan wel moet. Ineens zien we het bordje Euro-Veloroute 6, die moeten we hebben. Via de tunnel onder de berg door komen we langs de Doubs te fietsen. Op een gegeven moment kun je dan een voetgangerspassage naar de andere kant van de Doubs komen.

220509 Doubs 220509 Irissen

Langs de Doubs groeien irissen. De Doubs loopt ook langs onze camping, wat een mooi plaatje oplevert als we weer terug zijn. De camping heet “Camping de Besançon Chalezeule la Plage”.

220509 Chalezeuze -plage-

Nu de toevoeging la Plage vinden wij overdreven, want je mag vanaf de camping niet eens naar de oever van de Doubs, laat staan dat je daar een strandje aantreft. In ieder geval weten we voor morgen de weg.