Zondag 8 mei 2022

8 mei 2022 - Luxeuil-les-Bains, Frankrijk

Als wij zitten te ontbijten komen er op de parkeerplaats aan de overkant van de straat heel veel brandweerauto’s te staan.

220508 brandweercolonne

Zij zijn hier voor de 8 mei herdenking. Prompt om tien uur staan wij op de plaats waar de herdenking zal plaatsvinden. De mensen van de brandweer komen er in colonne aan lopen met rode en zilveren helmen. Er staan een aantal militairen met vervaarlijke wapens op wacht. Achter een aantal drummers van de fanfare lopen hoogwaardigheidsbekleders, militairen en veteranen. Een veteraan en een brandweervrouw worden gedecoreerd.

220508 net gedecoreerd 220508 dodenherdenking 220508 Frans en Europees

Verder gaat alles zoals wij dat van een dodenherdenking kennen. Oeps een foutje, de vlag die half stok had moeten hangen, hangt echter nog in de top.

220508 Place St. Pierre 220508 brandweer
 Na deze ceremonie lopen we naar place de St.Pierre om een kop koffie te gaan drinken en zien daar dan ook alle brandweerauto’s staan. We lopen door de hoofdstraat en zien een eindje verder een grote braderie en plantenmarkt die meerdere straten beslaat. We lopen nu terug naar de camper (we zijn te voet gegaan)220508 kloostergang 220508 St. Colomban

via de kloostergang en het beeld van St. Colomban, om van een lekker grote kom koffie te genieten en een boterhammetje te eten. Daarna gaan we met de fiets de laatste bezienswaardigheden bekijken. We fietsen langs Etang de la Poche naar de ingang van de begraafplaats. Tegenover de begraafplaats zijn pottenbakkersovens uit de Romeinse tijd gevonden. Het is een overdekte tentoonstellingsruimte waar van buitenaf alleen nog een oude vloer is te zien.

220508 St. Pierre 220508 la tour des Échevins

Van hieraf heb je een leuk gezicht op de toren van de St. Pierre en de tour des Échevins.

220508 straat met 52 balkons

We rijden nu naar Rue Carnot een straat waar maar liefst 52 balkons aan de huizen te tellen zijn.

220508 de thermen 220508 beeldje thermen 220508 Belle Époque

Dan rijden we naar de thermen, waar zelfs keizerin Eugenie (vrouw van Napoleon III) een kuur heeft gedaan. Vlakbij het het terrein van de thermen staan 2 grote hotels uit de Belle Epoque (eind 19e eeuw  tot begin WOI). Van wat verderaf lijkt het heel wat, maar aan de zijkant er langs rijdend, zien we veel scheuren en kapot stucwerk. Langs het kanaal Le Morbief rijden we terug naar de CP, die we nu vanaf de achterkant bereiken.