Zaterdag 7 mei 2022

7 mei 2022 - Luxeuil-les-Bains, Frankrijk

We rijden door naar Luxeuil-les-Bains. De groene streep onder de plaatsnaam op de Michelin atlas maakt ons nieuwsgierig en het wordt ten volle waargemaakt. We staan met de camper weer op een CP van Étappe, net als de vorige CP. Dit bevalt ons uitstekend. Na de lunch fietsen we naar de VVV. Hier krijgen we een tablet met een Nederlands gesproken rondleiding. Het verhaal is heel goed en leuk in elkaar gezet, het lijkt wel een hoorspel. We beginnen bij het kardinaalshuis. Dit stamt uit de 15e eeuw.

220507 kardinaalshuis 220507 achterkant la maison du Bailli 220507 detail kardinaalshuis II 220507 detail kardinaalshuis III

Er zijn vele leuke details te vinden, zoals een uitkijktorentje, een nar en een gargouille met een mensengezicht onder zich. Er tegenover, ook uit de 15e eeuw staat la tour des Échevins (de toren van de schepenen). Dit was vroeger het stadhuis.Een leuk detail is het erkertje.

220507 La tour des Échevins 220507 erker

Tegenwoordig is het een museum. Iets verderop vinden we la maison Francois 1e.

220507 La maison Francois 1e

Dit was een huis van een handelaar uit de 16e eeuw. Door de verhoogde stoep kon men zonder gestoord te worden door karren op straat, rustig winkelen.

220507 Abdij

We komen langs de abdij St. Colomban die al in 590 gesticht is. We volgen de zijstraat waar de wasplaats ligt.

220507 wasplaats

De wasstraat ligt aan een kanaal dat speciaal door de kloosterlingen gegraven is om de molens te laten draaien. Verder gaan we naar de basiliek St. Pierre die dateert vanaf 1230.

220507 St. Pierre220507 orgel St. Pierre 220507 detail orgel 220507 kruiswegstatie kruiswegstatie

Het orgel in de kerk ziet er imposant uit met vele houtsnijwerk. In de kerk zijn ook de relieken van St. Colomban te vinden en daarom is deze kerk in 1924 tot basiliek verheven. Tegenover de kerk vinden we la maison du Bailli, eveneens uit de 15e eeuw.

220507 la maison du Bailli detail 220507 achterkant la maison du Bailli

Dit is nu de bibliotheek. Wanneer wij de hoek omgaan, zien we de toren van dit gebouw. Bij de VVV zien we dat er om 17:00 uur een gratis orgelconcert wordt gegeven. We gaan terug naar de camper voor een kop thee en fietsen terug naar de kerk om naar het orgelconcert te gaan luisteren. Het zijn werken van J.S. Bach met dien verstande dat er twee werken van Vivaldi door Bach bewerkt zijn voor orgel. In eerste instantie vond Bach Vivaldi een dilettant, maar eenmaal bekend geworden met zijn muziek, is zijn mening veranderd en componeert hij zelf nu op een theatralere manier. Wij genieten van dit concert.

1. Lilian:
    8 mei 2022
    leuk om al jullie wandelingen op deze manier mee te lopen.