Vrijdag 13 mei 2022

13 mei 2022 - Morestel, Frankrijk

Na twee dagen op de camping “La Marjorie” in Lons le Saunier gestaan te hebben, rijden we een stuk zuidelijker naar Morestel.

220513 Convoi Exceptionelle 220513 spoorbrug over Ain 220513 vlas

Onderweg komen we een behoorlijk eind achter een Convoi Exceptinelle te zitten. Voor het dieselverbruik is dit niet erg. We rijden de brug bij Point-d’Ain over en hebben daar mooi zicht op de spoorbrug over de Ain. Af en toe zien we grote velden bloeiend vlas. We volgen al een hele tijd de weg D1075, die ons tenslotte in Morestel brengt. Dit plaatsje ligt ten oosten van Lyon.

220513 Morestel 220513 kasteel

Het is een oud plaatsje boven op een berg, dat betekent dat er bijna geen enkele weg horizontaal loopt. Op de CP aangekomen, zijn wij de laatste die een officieel plekje kunnen bemachtigen. Na ons komen er nog meer die op de gewone parkeerplaats gaan staan. Zelfs om kwart over zeven komt er nog één. Na de lunch gaan we met de fiets eerst naar de VVV. We passen de stadswandeling aan voor fietsgebruik, want de nodige keren met de fiets de trap op, gaat het niet worden. Het kasteel ligt zo hoog, dat we daar maar niet naar toe rijden.

220513 St. Symphorien

De kerk St. Symphorien bezoeken we wel. We vinden voor het eerst dit jaar weer de pastoor van Ars, niet zo verwonderlijk in de streek waar hij vandaan komt.

220513 straatje

Voor de kerk staand, kijken we naar het straatje naar beneden, wat een leuke oude huizen. Het hele stadje staat vol met dit soort huizen.

220513 Maison Ravier 220513 de daken

Dan komen we bij Maison Ravier, nu een museum. Hier heeft de schilder Ravier gewoond, die een voorloper was van het Impressionisme. In de tuin kun je naar een bijzonder soort daken kijken, die veel in deze streek voorkomt.

220513 La Muette

Naast het huis ligt een bijzonder steegje “La Muette”. Hier kon men ongemerkt de stad in- of uitkomen. We rijden terug tot aan het VVV-kantoor om bij de Italiaanse ijswinkel ernaast een ijsje te halen. Teruggekomen op de CP maken we nog een foto van het meertje waar we aan staan en waar we de bergen in de verte kunnen zien.

220513 bergen