Vrijdag 23 juni 2023

23 juni 2023 - Dijon, Frankrijk

Het is prachtig weer en het belooft vandaag zo te blijven. Wij gaan vandaag het laatste stuk van de rondrit door Bourgondië afmaken. De route terugwaarts lezen, blijkt veel moeilijker dan gedacht, want hierbij gaat het niet om pijltjes volgen. We raken bij Chenôve behoorlijk verstrikt in de wegen. Als we de aansluiting weer gevonden hebben, gaat de weg veel te steil naar boven. We keren halverwege weer om, om via de D122 naar Marsannay-la-Côte, het volgende dorp te rijden. De weg leidt ons midden door dit dorp heen. Het is inmiddels twaalf uur geworden en na een uur en een kwartier rijden en zoeken, zijn we aan een kop koffie toe. Tegenover de kerk kunnen we koffie drinken.

230623 Marsannay-la-Côte

En schuin langs de kerk kijkend zien we een prachtig Beaune-dak. Hoewel we hier al een paar keer op de CP gestaan hebben, zijn we nooit het dorp in geweest.

230623 Château de Brochon

We rijden door naar Brochon waar we het kasteel in het zonnetje zien liggen. Dan komen we in de hoofdstad van de Grand Cru wijnen: Gevry-Chambertin.

230623 9x Grand Cru 230623 sierwerk voor wijn

Dit dorp kent maar liefst 9 Grand Crus. De wijnbouw wordt hier zeer geëerd. Er is zelfs een kunstwerk aan gewijd.

230623 Route des Grands Crus 230623 Château Clos de Vougeot

Bij Morey-St.-Denis fotograferen we het bord van onze route. Daarna komen we langs Château Clos de Vougeot.

De beroemdste wijngaard, waar al vanaf de 12e eeuw de monniken van de abdij van Citeaux de wijnbouw beoefende, is amper 50 hectaren groot. Tegenwoordig zijn er wel 50 eigenaren, die niet allemaal dezelfde topkwaliteit schijnen te leveren. Het imposante kasteel werd gebouwd in de 16e eeuw. In het kasteel, dat nu eigendom is van de Confrèrie des Chevaliers du Tastevin, is een museum gevestigd. In de cuverie van het kasteel staan nog 4 enorme wijnpersen uit de 13e eeuw.

Dan is het nog 5 kilometer naar Nuits-St.-Georges.

230623 St.-Symphorien

Wij komen het stadje binnen bij de St.-Symphorien kerk. We rijden snel naar het centrum om bij de bakker van de vorige keer onze lunch te kopen. We zijn veel later dan de vorige keer en nu is de bakker dicht tot half drie. We zoeken een andere bakker, maar die is grotendeels uitverkocht. Maar een éclair de café die hebben ze nog wel en dat is toch een straf om die op te eten! Dit eten doen we deze keer in Jardin de l’Arquebuse. Daar rusten we een hele tijd uit in de schaduw. We gaan nu aan de terugtocht beginnen. Dat wordt een stuk makkelijker omdat we onze Bourgondiëgids letterlijk kunnen volgen (deze is maar in één richting geschreven). Na een paar keer goed kijken in de gids komen we dan goed aan in Dijon. De laatste aansluiting naar de camping gaat nog wel via Lac Chanoine Kir. Met al die omzwervingen erbij, reden we vandaag iets meer dan 60 km, onze topafstand. Voor het avondeten halen we bij het restaurantje op het terrein een paar typisch Bourgondische gerechten.