Zaterdag 24 juni 2023

24 juni 2023 - Dijon, Frankrijk

Vanochtend gaan we eerst naar de hallen omdat we groente en fruit nodig hebben.

230624 hallen

Voor het voordeel hoef je niet in de hallen te zijn. Wat vallen de prijzen daar tegen. De hallen zijn erg mooi in Jugendstil (Art Nouveau) opgebouwd. Vroeger stond op deze plek een Jacobijnenklooster waarbij de kerk al als markt dienst deed. Naast de hallen drinken we koffie en fietsen we langs het riviertje Ouche terug naar de camping. ’s-Middags gaan we proberen 2 wandelingen te maken die we in 2017 overgeslagen hebben wegens tijdgebrek. Een van de routes komt vlak naast de camping uit, maar we kunnen voor de Puits de Moïse het begin niet vinden. Als we dan ook nog lezen dat je moet reserveren, is de lol er wel af. We rijden daarom een eindje verder om de route daar op te pakken.

230624 Jardin botanique 230624 prieel 230624 wilde dieren

We komen dan in het park Jardin botanique. Het bestaat uit drie gedeelten. Aan de oostzijde is een vrij traditionele tuin met bloemperken. Aan de westzijde is een arboretum in de stijl van een Engelse tuin, waar we ook dit leuke prieeltje zien en ten slot in het midden de botanische tuin. Bij één van uitgangen is het natuurhistorisch museum gevestigd. Bij de voorkant van dit museum staan beelden van een aantal dieren. We gaan verder met de 2e wandeling, die begint op Place Jean Macé.

230624 milieubesef

Daar zien wij op de grond koperen plaatjes met de tekst. “Hier begint de zee” met als bedoeling de mensen er van bewust te maken dat je ook al in het binnenland met je afvalstroom de zee kunt vervuilen.

230624 Sainte Catherina 230624 place de Cordeliers

In Rue Charrue op nr. 6 vinden we een beeld van sainte Catherina. Als we deze straat verder uitlopen, komen op Place Cordeliers, waar we bij het restaurantje onder het vakwerkhuis een glaasje Orangina gaan drinken.

230624 koepel Bernardinnenklosster

In de Rue St. Anne staat het Bernardinnenklooster, waar nu verschillende musea in gehuisvest zijn. Het heeft een prachtige koepel.

230624 Place Emile Zola

Daarna komen we op Place Emile Zola, een gezellig plein met heel veel restaurantjes. Dat was vroeger hier wel anders. Toen heette het Place Morimond en vonden hier tot aan het begin van de 19e eeuw de terechtstellingen plaats.

230624 herenhuis

Aan Rue Monge staan een aantal grote herenhuizen. We rijden langs het riviertje Ouche terug naar de camping. In de camper is het intussen zo heet geworden dat apparaten, die wij willen opladen, een waarschuwing geven dat ze vanwege de hitte niet meer opgeladen kunnen worden. We zetten alles tegen elkaar open in de camper om zo de temperatuur naar beneden te krijgen. ’s-Morgens en ’s-middags naar de stad op de fiets is goed voor 15 km.