Vrijdag 24 september 2021

24 september 2021 - Balkbrug, Nederland

Nu hebben we wel gekeken of we in Nieuwleusen een viswinkel kunnen vinden die open is. Zowaar de berichten zijn gunstig. De fietstocht van vandaag loopt naar het westen naar de Boswachterij Staphorst.

210924 Zwarte dennen

Bij het meertje “Zwarte Dennen” stappen we af om een foto te maken. We worden aangesproken door een wandelaar. Het wordt wel een gesprek van een kwartier en het blijkt dat hij heel geïnteresseerd is in geschiedenis en dan niet alleen maar van Nederland maar b.v. ook de geschiedenis van Indonesië wanneer die ter sprake komt. Hij geeft ons zijn mailadres en zo kunnen wij hem ons reisverhaal over Indonesië sturen. Wij fietsen verder en vlak bij Nieuwleusen zien wij een soort mini Madurodam.

210924 mini Madurodam 210924 Unionfabriek 210924 Ernie en Bert 210924 wildplasser

Ook de Unionfabriek uit Nieuwleusen heeft een plekje gekregen in deze tuin. In Nieuwleusen wordt het toch nog een keer vragen naar de viswinkel. Ook hier is, net zoals in Ommen de vaste viswinkel vervangen door een kraam, die er gelukkig vandaag wel is. Wij laten ons het broodje des te meer smaken. Wij rijden verder richting Balkbrug en komen dan door buurtschap Vinkenbuurt.

210924 vinken

Op een stukje grond staan bankjes en een beeld van twee vinken. Op een informatiebord staat de geschiedenis van dit buurtschap beschreven. Via de rest van de door ons gekozen knooppuntenroute rijden we naar Balkbrug om nog boodschappen bij de Jumbo te doen. We hebben het vandaag droog kunnen houden en af en toe kwam de zon er door. Onze kilometertellers staan 32,75 km verder.