Zaterdag 25 september 2021

25 september 2021 - Steenwijk, Nederland

We verhuizen vandaag van Balkbrug naar Tuk bij Steenwijk. Zo tegen half een komen we aan bij minicamping “De Watertoren”. Na de lunch gaan we Steenwijk bezoeken. Via een knopenpuntenroute rijden we naar het centrum van Steenwijk. Wanneer we langs het station komen, horen we een groot kabaal, blaffende honden en politie die betogers tegen de grond werken. Er zijn natuurlijk de nodige omstanders die dit gebeuren filmen met hun telefoon. Wij rijden gauw door. In het centrum aangekomen zien we het Steenwijkerdiep.

210925 Steenwijkerdiep

Wij fietsen langs het Steenwijkerdiep om de camperplaats in de haven te bekijken. Gelukkig staan wij hier niet, want het stinkt hier naar de waterzuiveringsinstallatie naast de camperplaats. Alle sanitaire voorzieningen liggen minimaal 250 meter verder en voor toilet/douche moet je zelfs 2 km verderop nabij het kantoor van de havenmeester. Wij hebben het op onze mincamping een stuk beter. Wij rijden door Park Rams Woerthe naar villa Rams Woerthe.

210925 Villa Rams Woerthe

Deze villa hebben wij al een keer bij het programma “Binnenstebuiten” gezien. We zien op een informatiebord dat de villa ook op zondag open is en er momenteel een tentoonstelling is van het werk van Hildo Krop. Daar gaan wij morgen zeker naar toe.

210925 geschiedenis Steenwijk 210925 stadswal

Tegenover deze villa zien we een sierhekwerk met een stuk geschiedenis van Steenwijk. En daarnaast is nog een stuk stadswal te zien. We rijden dwars door de stad naar de Clemenskerk. Ernaast staat een groot pakhuis.

210925 toren St. Clemenskerk 210925 pakhuis

Om de hoek bij de ingang staan veel mensen te wachten met vlaggetjes. Bij navraag blijkt dat er wielrenners verwacht worden die de Tour (Eiffel) tot toren (die van de Clemenskerk in Steenwijk) hebben gereden. Na een kwartiertje wachten zien wij een ploeg aankomen. Het blijkt de ophaalploeg te zijn die de echte ploeg vanaf Wijhe begeleid heeft.

210925 aankomst wielerploeg

Nog wat later komen de 9 mannen van deze tour eraan. De opbrengst gaat naar een goed doel. Daarna fietsen we rechtstreeks terug naar de camper. Vlak bij de camping, die niet voor niets “De Watertoren” heet, staat ook echt een watertoren.

210925 watertoren