Vrijdag 3 september 2021

3 september 2021 - Noord-Sleen, Nederland

Om twaalf uur gaan wij onze fietstocht beginnen. Er staan vier hunebedden in de omgeving van Odoorn en Valthe op het programma. De eerste is de D35 die we in de bosrand op weg naar Valthe vinden. Naast het hunebed is een prachtig stuk bloeiende heide.

210903 Bij hunebed D35 210903 Pingo

Aan de andere kant van het pad ligt een Pingo. Dit is een Canadees woord. In vroegere tijden is water bevroren en als een soort lens bol gaan staan. Toen het klimaat warmer werd, is de lens gesmolten. Er  bleef een perfect rond meertje over. Dit is verveend en ziet er nu droog uit. Op luchtfoto’s is de cirkel goed te zien. We rijden door Valthe heen om bij de Hunebedweg te komen. We kunnen hem echter niet vinden. Het zijn ook geen echte wegen, maar zandpaden blijkt achteraf. Wij gaan eerst terug om in Valthe te lunchen bij een bakker met daarnaast een apart terras. De broodjes daar zijn ontzettend lekker. Na de lunch wagen we een nieuwe poging de juiste paden te vinden.

210903 Valther tweeling

Met Google Maps komen we inderdaad bij de hunebedtweeling van Valthe, de D36 en D37. Onze volgende doel is de D34, richting Odoorn. Deze wordt wel snel gevonden omdat hij goed op de weg aangegeven staat. We rijden verder via onze uitgekozen knooppuntenroute naar Odoorn om nog boodschappen te doen. Daarna rijden we naar de Boswachterij Odoorn. De heide bloeit hier prachtig.

210903 zonnetempel II 210903 Zonnetempel

De zonnetempel, die we in het voorjaar ook gezien hebben, is nu omringd door heide. Het is nu een heel ander gezicht.

210903 paddenstoel 210903 gezicht

Vlak na het knooppunt zien we nog twee kunstwerken van zwerfstenen gemaakt. Via De Kiel en Wezeperbrug rijden we naar het Oranjekanaal.

210903 Oranjekanaal

Als we met een loopbrug over het kanaal gaan, zien we dat het water van dit kanaal helemaal  stilstaat. Via Het Sleenerzand rijden we terug naar onze camperplaats in Noord-Sleen. Door de vele tussenstops viel de afstand van 45,5 km reusachtig mee. We zijn al met al 5 uur onderweg geweest.

1. Lilian:
    4 september 2021
    wat ziet het er mooi uit met de heide in bloei
  2. Jantien:
    28 september 2021