Woensdag 31 maart 2021

31 maart 2021 - Borger, Nederland

We moeten eerst heel wat bellen, voordat we een plekje kunnen vinden en dan nog maar voor 2 nachten. Alles is voor de Pasen volgeboekt. Als wij naar Borger rijden, zien we nog wat aankondigingsborden voor kampeerboerderijen. Als wij op ons plekje voor twee dagen staan, gaan we één van de boerderijen bellen. De eerste is meteen raak en vanaf vrijdagmiddag kunnen we daar terecht. Gelukkig, daar hoeven we ons geen zorgen meer om te maken. Na de lunch maken we weer een fietstocht. We rijden eerst dwars door Borger heen en fotograferen in het centrum de middeleeuwse kerktoren.

210331 kerk Borger

De rest van de kerk is, zo aan de stenen te zien, van later datum. We rijden door Ees en komen dan in de Boswachterij van Exloo. Midden in het bos staat een hunebed met de “romantische naam” D30.

210331 hunebed D30

De naam van Drentse hunebedden beginnen met de letter D, gevolgd door een getal. De twee van de vijf overgebleven Groningse hunebedden beginnen met de letter G.

210331 krekel

Door Exloo heen fietsend, zien we een leuk houten beeld van een krekel. In de Boswachterij van Odoorn vinden we de ijsbaan met het beeld van een schaatser.

310331 ijsbaan 310331 schaatser

De ijsvereniging is al 95 jaar oud. Na een bocht komen we op een heide terecht. We zijn over wildroosters gegaan en de schapen lopen hier los rond.

210331 ode aan de zon

Aan het eind van de heide heeft een kunstenaar een tempel gebouwd, genaamd “Ode aan de zon”. Via de Boswachterij Exloo rijden we naar Borger terug. Het  “kleinere” rondje van vandaag is toch nog 30 km.

1. Lilian:
    1 april 2021
    mooi die ontwakende natuur en wat een heerlijk weer om met de fiets op pad te gaan.
  2. Henk Visser:
    2 april 2021