Zaterdag 11 juni 2012

11 juni 2022 - Pineto, Italië

We gaan vanochtend een fietstocht maken langs de kust samen met Geert en Leny. Bij het verlaten van de camping komen we Frank en Ada tegen met hun gerepareerde camper. Fijn dat ze er zo vroeg al weer bij zijn. Het is een leuke tocht die vaak strak langs het strand loopt. In het begin staan er bordjes om de route aan te geven, maar die verdwijnen plots. Als je het fietspad zo dicht mogelijk naast de zee volgt, gaat alles goed. We komen in het natuurgebied Riserva Naturale Costiera waar we vele grote planten zien zoals bloeiende schijfcactussen en agaves.

220611 cactusschijven 220611 Torre del Cerrano

Midden in het park waar je officieel niet mag fietsen, maar de fiets aan de hand moet houden, staat de Torre del Cerrano. Na zo’n 14 kilometer gaat het mis met de route, bij het dorp Città San Angelo. We hebben geen fietspad meer, maar moeten op de SS16, de grote verbindingsweg verder rijden. We proberen dit een stuk, echter een fietspad of een weg er naar toe, ho maar. We keren om en rijden een stuk terug tot we weer bij het strand zijn en rijden daar verder langs de zee. Maar bij een riviermonding loopt deze weg dood.

220611 bootjes 220611 beeld

We vinden hier in de buurt een beschaduwd bankje en eten daar onze meegebrachte lunch op. Dan vinden we het wel genoeg en rijden heel rustig terug naar de camping. Het is nu veel stiller op het fietspad omdat veel mensen nu siesta houden. Paul rijdt nog een stukje terug om met zijn filmapparaatje op de fiets wat opnamen te maken. Daarna gaat hij zwemmen. Het weer is veel beter dan gisteren. ’s Avonds worden we opgehaald met twee busjes om naar een restaurant te gaan hoog in de bergen bij Pineto. De bus moet er behoorlijk aan trekken om zo steil naar boven te komen.

220611 brug A14 220611 gezellig en lekker eten

Onderweg hebben we al een prachtig viaduct gezien van de A14. Vanuit het restaurant heb je ook mooi zicht hierop. De campingbeheerster is eigenaresse van dit restaurant. Wij eten daar heerlijke plaatselijke gerechten. Vooral de saté van lamsvlees springt er uit. Tegen half elf worden we door de busjes weer thuisgebracht. Het lukt nog net om voor elf uur binnen de camping te zijn.