Zaterdag 15 april 2023

15 april 2023 - Hoedekenskerke, Nederland

Vanaf 10 uur is het hartstikke mooi weer. In de haven doet iemand een poging om zijn bootje op het droge te krijgen. Hij is er niet zo handig mee en het bootje drijft steeds af. Voor ons is het vermaak. Met de fiets rijden we na de koffie eindelijk een keer langs de punt  bij Hoedekenskerke op de dijk langs de Westerschelde.

230415 monument Schotten 230415 landing Schotten

Hier vinden we een monument voor de 60 Schotten die hier gevallen zijn tijdens de bevrijding van Zuid-Beveland in september 1944. Daarna rijden we door naar Baarland. Aangezien we nu van een andere kant komen, krijgen we een nieuwe kijk op dit plaatsje.

230415 Baarland II 230415 Baarland I

De toegangspoort met de twee leeuwen is het enige overblijfsel van Slot Baarland (gesloopt in 1841) dat door o.a. de heren van Borsele werd bewoond. En zelfs de Graaf van Groesbeek heeft hier gewoond. Het buurtje bij de kerk ziet er leuk uit met veel oude huisjes en leibomen. Na Baarland komen we langs de westkant van de Zwaakse Weel.

230415 kluten

Hier zien we veel kluten. Het lukt ons eindelijk om ze goed op de foto te krijgen. Een kwart van de klutenpopulatie van Europa bevindt zich in Nederland. En hier in Nederland vindt men eigenlijk dat we er zo weinig hebben. Via Goes waar we een broodje haring eten en nog wat boodschappen doen, rijden we rechtstreeks terug naar Hoedekenskerke. We rijden vandaag bijna 40 km.

230415 wachtlokaal

Op de parkeerplaats van de CP staat een wachtlokaal. Dit werd vroeger gebruikt door de passagiers van de veerdienst naar Terneuzen. De schipper van deze veerboot Jacob Leijs was het eerste slachtoffer van de Watersnoodramp toen hij probeerde om de laatste boot uit Terneuzen in het haventje van Hoedekenskerke aan te meren. Hij is daarbij om het leven gekomen.