Zaterdag 16 april 2022

16 april 2022 - Hengelo, Nederland

De zon schijnt. Wij gaan dus enthousiast fietsen.

220416 Oldemeule Oele

Bij de watermolen van Oele houden we even halt. Jammer genoeg draait het rad niet. We rijden over een pad tussen de weilanden door naar Beckum.

220416 restaurant & catering Boenders

Het gebouw waar het restaurant en de catering Boenders in gevestigd is, ziet er mooi uit.

220416 kalfje

We rijden door de bossen van landgoed Twickel naar Haaksbergen. Landgoed Twickel is 4400 hectare groot, en al bijna 700 jaar oud. Het bevat naast het kasteel 148 boerderijen met luiken in wit en zwart, twee watermolens, een watertoren en een houtzagerij. In Haaksbergen stuiten we meteen op een broodjeszaak “Belegh” waar we genieten van een goede kop koffie en een lekker broodje kroket. We dwalen wat door Haaksbergen heen en komen zo bij de markt met de Pankratiuskerk.

220416 Pancratiuskerk 220416 zonnewijzer

Naast de klok hangt er ook een zonnewijzer. In 1200 was er al een een klein stenen Romaanse kerk. Deze kerk is wel 9 keer uitgebreid. De toren is van 1520 en is bij de 6e uitbreiding aan de kerk toegevoegd. De toren is vooral klokkendrager. Kerk en toren zijn gebouwd van Bentheimer zandsteen. In 1809 heeft Lodewijk Napoleon bepaalt, dat de toren van de gemeente Haaksbergen is en de kerk van de Rooms Katholieke kerk.

220416 gemeentehuis

Aan de markt staat ook het gemeentehuis met een monument voor WOII onderaan de gevel van de trap. We rijden verder en door bossen en weilanden komen we bij de Hagmolenbeek.

220416 Hagmolenbeek

Doordat de boeren in de omgeving geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruiken, zijn de beken hier weer van een natuurlijke zuiverheid geworden. We rijden via Beckum weer terug en zijn dan na iets meer dan 40 km (pfff) weer terug bij de camper.