Zaterdag 21 mei 2022

21 mei 2022 - Sirmione, Italië

We gaan vandaag met de fiets naar het centrum van Sirmione, dat op de punt van een schiereiland ligt. Bijna bij het kasteel mag je niet verder met de fiets. We besluiten wel de batterijen van onze fietsen mee te nemen. Je gaat het stadje bij het kasteel binnen.

220521 Kasteel I 220521 kasteel II 220521 Sirmione I

Het kasteel heeft tet kasteel heeft typische kantelen die we ook in Verona bij huizen van de dezelfde familie Scaligera gezien hebben. We drinken eerst bij een barretje een kop koffie en lopen daarna naar de aanlegsteiger,

220521 Ellen

waar Ellen een éénpersoons bankje vindt en Paul het stadje ingaat om te fotograferen en te filmen.

220521 dakrand 220521 Sirmione II 220521 Paul 220521 rondvaartboot

Als hij terugkomt , kijken we samen nog naar het komen en gaan op de steiger. We fietsen daarna terug en gaan onderweg nog boodschappen doen bij de Migros. Vanwege de pluizen gebruiken we de lunch in de camper en daarna gaan we buiten in de schaduw zitten op het openbare strandje aan het meer zitten. We genieten van ons boek en het uitzicht op Sirmione en het Gardameer. Opeens ruikt Ellen een brandlucht en hoort gegil. Even buiten het hek van de camperplaats is een brandje ontstaan, maar door de pluizen grijpt de brand ontzettend snel om zich heen.

220521 brand II 220521 brand I 220521 brand III

De mensen die de campers aan het hek hebben staan, verplaatsen hem snel. Met man en macht worden de vlammen uitgeslagen met badlakens, worden de nodige brandblusapparaten leeggespoten en flessen water op het vuur gegooid. De manager van de CP komt met een dikke brandslang die op een waterput wordt aangesloten. Het vuur gaat echter op de achterkant van de CP gewoon verder en zelfs de tuinen van de huizen achter de CP komen aan de beurt, er branden al twee bomen. Dan komt de brandweer die het vuur snel onder controle heeft. De twee auto’s van de brandweer blijven zeker nog anderhalf uur heen en weer over het terrein rijden ter controle. Één van de medewerkers van de CP gaat met de brandslang het hele perceel natmaken en de pluizen worden van de bomen afgespoten. Inmiddels zijn er veel camperaars vertrokken. Zo tegen zeven à acht uur komen er wel weer nieuwe gasten de CP oprijden. Uit voorzorg hebben wij de camper al startklaar gemaakt, mocht er nog iets gebeuren. Na het avondeten zien we een prachtige zonsondergang.

220521 zonsondergang

1. Jantien: