Zondag 11 juni 2023

11 juni 2023 - Palinges, Frankrijk

Volgens een paar dames bij het eten van gisteravond, moet er een soort kersenfeest zijn in Paray-le-Monial. Omdat Paray-le-Monial in ons fietsbereik ligt, besluiten we daar heen te fietsen volgens ons routeboekje. We zien de afslag naar het kanaal niet en fietsen terug naar de camping om te vragen hoe we bij het kanaal moeten komen. De eigenaresse van de camping vertelt ons dat we op de goede weg waren, maar iets door hadden moeten rijden. We gaan weer op pad en vinden inderdaad routebordjes.

230611 romaanse kerk

Als eerste komen we in Palinges langs de romaanse kerk. De Bourgondische route voert ons echter niet naar het kanaal, maar over de heuvels heen. Niet dat dat erg is, want ze zijn niet zo steil deze keer.

230611 Château de Digoine 230611 voor liveshow

En we komen nu langs de ingang van Château de Digoine. Tot onze verrassing rijdt de auto die op de reclameplaat voor het spectacle op het kasteel in vol ornaat aan ons voorbij. Leuk dat we dit gezien hebben. We rijden verder de heuvels over en komen dan op de splitsing waar we met de Bourgondische fietsroute naar Paray kunnen rijden in 14 km of langs het kanaal, de route uit onze gids in 9 km. We gaan nu verder langs het kanaal. Sluis 20 komt ons heel bekend voor. Dat is de sluis waar wij de vorige keer vanuit Paray-le Monial omgekeerd zijn. Zo is de cirkel weer rond. In Paray-le-Monial aangekomen, drinken we eerst koffie, die we wel verdiend hebben. We rijden daarna verder Paray in en ontdekken dat er vandaag helemaal niets te doen is in dit stadje. Het ziet er compleet uitgestorven uit. We eten in de schaduw voor de kathedraal ons brood op.

230611 oorlogsmonument

Even verderop staat een oorlogsmonument. Wat ons opvalt, zijn de mutsen die de dames dragen. Dan willen we terugrijden. Als we de voetbrug willen overgaan, komt ons een echtpaar tegemoet, dat heel vrolijk op ons reageert.

230611 terugzien

Het is een echtpaar dat gisteren samen met ons het mijnmuseum in Blanzy bezocht heeft, en ze herkenden ons ook direct. Het wordt een heel gezellig treffen. Zeker wel een half uur verder, gaan we onze terugtocht aanvaarden. We rijden nu helemaal langs het kanaal terug.

230611 kanaal en kasteel

En ook vanaf het kanaal zien wij Château de Digoine, al is het iets verder weg. Bij elkaar komen we vandaag langs zes verschillende sluizen. Bij Palinges kunnen we een brug over om naar de camping te rijden. Na 40 km zijn we terug. We draaien de luifel van de camper uit om wat meer schaduw te creëren en zitten dan tot zo tegen half zes nog lekker buiten. Dan wordt het donker en begint het hard te waaien. We ruimen snel alles op en zetten ook nog de fietsen achterop. Het duurt dan niet lang meer, of het begint stevig te regenen en te onweren. Het regenen en onweren houdt een behoorlijke tijd aan omdat het tussen de bergen heen en weer kaatst.