Zondag 27 juni 2021

27 juni 2021 - Havelte, Nederland

Vandaag gaan we een rondje Havelte fietsen. We komen eerst door Uffelte, één van de dorpen rondom Havelte. Uffelte werd in 1040 al in oorkonden vermeld, Havelte bestond nog niet eens. Er zijn hier veel oude en mooie boerderijen.

210627 Clemenskerk

Vlak voor Havelte komen we bij de Clemenskerk. Deze is bewust voor de gehele boermarke gebouwd en is dus voor alle dorpen om Havelte heen. Deze middeleeuwse kerk heeft een rooster aan de kerkhofingang om de duivel te beletten dit gebied te betreden. Als enige in de wereld heeft de kerktoren een chamadron. Een 50 tal trompetten worden als een orgel aangeblazen. In juni, juli en augustus zijn er op zaterdagmiddag concerten. Het instrument is dan ook te bezichtigen. We zijn voordat we Havelte binnenrijden, al de nodige cabrio’s tegengekomen. Op de dorpsstraat in Havelte krijgen ze hun lunchpakket uitgereikt. Paul is in zijn nopjes met zoveel oldtimers.

210627 Aston Martin uit 1952

Deze Aston Martin uit 1952 spant wel de kroon. Een TVR en een fraaie Borgward Isabella coupé zie je ook niet iedere dag.

210627 Brink Havelte

Op deze Dorpsstraat zien we prachtige boerderijen. Het terras van het restaurant Knooppunt is zo lawaaierig, dat wij daar niet willen lunchen. We volgen de bordjes naar een ander restaurant, waar we wel van een rustige lunch kunnen genieten.

210627 Havelter molen

Onderweg naar dit restaurant komen we langs de Havelter molen. De oorspronkelijke molen brandde af op 20 maart 1914 na blikseminslag. De molen die er nu staat, heeft eerder in Wapse gestaan. We vervolgen onze tocht en zien eerder dan verwacht een bordje naar de hunebedden. Het wordt een avontuurlijk tochtje dwars door de bush-bush met trappen over een berg heen.

210627 zwam 210627 hunebed D53 210627 hunebed D54

Op één van de traptreden zit een prachtige zwam. Van bovenaf de berg zien we de twee hunebedden liggen. Het zijn de D53 (grootste hunebed na de D27 bij Borger) en D54. Ellen heeft vroeger deze hunebedden met een schoolreisje op de lagere school bezocht. Tijdens WOII zijn deze hunebedden uit elkaar gehaald, de stenen genummerd en verstopt omdat zij plaats moesten maken voor de landingsbaan van een Duits vliegveld. Zij hebben dit vliegveld nooit kunnen gebruiken omdat het door de geallieerden voor gebruik al gebombardeerd was. Achteraf blijkt, dat wij via een mooie brede weg bij de hunebedden langs gekomen zouden zijn.

210627 overstekende schaapskudde

Even verderop moeten we met onze fietsen stoppen voor een enorme kudde Drentse schapen die met herders en hond de weg/fietspad oversteken. Het is een prachtig gezicht zo’n grote kudde langs te zien trekken. Net zoals op de heenweg, rijden we op de terugweg door een natuurgebied.

210627 stier

Hier lopen runderen rond, die de natuur bijhouden. Na 33 km zijn we terug bij de camper. Het was een heerlijke dag en we genieten met dit weer nog van een lekker ijsje.

1. Jantien:
    28 juni 2021
    Prachtige omgeving
  2. Henk Visser:
    4 juli 2021
    dank je wel voor alle door gezonden berichten ik heb niet op elk bericht gereageerd soms wel en soms niet. In het algemeen is het leuk om te lezen wat jullie doen op reis zijnde. Groet Henk