Zondag 3 juli 2022

3 juli 2022 - Enschede, Nederland

Om half tien kunnen we Duitse harde broodjes ophalen. Deze verse nog warme broodjes smaken bijzonder goed. Om half elf gaan we op de fiets richting Enschede en beginnen met een rondje om Het Rutbeek.

220703 Rutbeek in rust

Hier zijn we gisteren niet meer aan toe gekomen. We rijden in de wijk Pathmos (lijkt heel veel op de Geitenkamp in Arnhem). Het is een arbeiderswijk die door van Heek naar zijn landgoed Pathmos genoemd is. Eigenlijk hoort Pathmos zonder h geschreven te worden (naar het Griekse eiland Patmos), maar van Heek wilde zijn letter H er in verwerkt hebben.

220703 wijk Pathmos 220703 wijk Pathmos II

We fotograferen hier mooie gedeelten van deze wijk, die behalve poortjes, ook een mooie vijver bevat.

220703 beeld bij Saxion universiteit

Daarna komen we langs Saxion, de faculteit voor toegepaste wetenschappen. Voor het gebouw staat een wel een vreemd soort wagen met een tempel er bovenop. We rijden verder de stad in en drinken koffie bij Coffee Fellows. We zitten meteen aan de goede kant van de stad om onze stadswandeling af te maken.

220703 Jugensstil uit 1901 220703 vm V&D gebouw

Tegenover Coffee Fellows staat een mooi Jugendstil pand uit 1901. Er is nu een Mexicaans restaurant in gevestigd. Vanaf het terras van Coffee Fellows heb je een mooi gezicht op een pand dat Cultureel Erfgoed is. Het gebouw in functionalistische stijl is op 1 april 1939 in gebruik genomen. Vroom & Dreesmann heeft er heel lang gezeten. Het pand in Enschede is opgebouwd uit gele bakstenen in geometrische bouwvolumes. Eveneens kenmerkend voor deze bouwstijl is het metselwerk in Noors kettingverband. Het wordt gezien als zakelijk expressionisme. Hierna rijden we naar de tuin achter Villa van Heek “de Klokkenplas”. De ‘tuin” valt wat tegen.

220703 serre van Heek Villa

De serre achter de villa is wel erg mooi. Als we de Stadsgravenstraat in willen rijden, zien we in een zijstraat hiervan de Fanshop van FC Twente. Wat wij willen kopen, is helaas uitverkocht. Dat moet dan maar een volgende keer. We rijden naar het Willem Wilminkplein, maar het ziet er niet zo leuk uit als op de foto.

220703 Stationsplein

Daarentegen is het Stationsplein wel de moeite waard. We rijden naar de synagoge.

220703 synagoge

Deze synagoge is in 1928 net buiten het oude centrum  gebouwd en verving de oude synagoge aan de Stadsgravenstraat. De synagoge bevat een school en een badhuis. In dezelfde stijl zijn er ook nog woonhuizen aangebouwd. Wij rijden terug naar Coffee Fellows om daar de lunch te gebruiken. De ober die met de broodjes helpt en bij ons tafeltje constateert dat het tafeltje wel erg wiebelt, komt met een stuk karton terug, dat hij tot de juiste dikte vouwt. Wij helemaal gelukkig en de ober ook, omdat hij een stukje service kon verlenen. We rijden na de lunch naar de Oude Markt om de sfeer daar te filmen.

220703 zondagse bespeling carillon

We horen het carillon en op een banier staat vermeld, dat daar in de zomer elke zondagmiddag van één tot twee uur op het carillon gespeeld wordt. Hierna rijden we met de knooppuntenroute naar Usselo. We zijn vandaag niet zo scherp, want we verrijden ons wel een paar keer. Bijna weer bij de camping, komen we weer langs Het Rutbeek.

220703 Rutbeek in bedrijf

Nu is er veel bedrijvigheid, in tegenstelling tot vanochtend (niet zo verwondelijk in een streek waar men waarschijnlijk zondag ‘s morgens naar de kerk gaat). De km-teller van de fiets vermeldt dat we 31 km gereden hebben.